Voel je thuis in je eigen kracht
Bij Viisi doen we ons best om vanuit onze eigen kracht de financiële wereld positief te veranderen. En daarmee ook bij te dragen aan een betere maatschappij. Een maatschappij waarin we beter met elkaar en met moeder aarde omgaan. Daar werken we al een hele tijd aan, stap voor stap, en met steeds meer succes.
Momenteel gaan we als bedrijf behoorlijk de goede kant op. We denken te weten hoe dat komt, en dat willen we graag met jullie delen. Ook dat past namelijk bij wie we zijn!
1. Blijf jezelf
We zijn niet bang voor concurrentie, sterker nog, die hebben we niet echt. Dat komt simpelweg omdat we onszelf blijven. We maken ons ook niet druk om originaliteit. We proberen wél authentiek te zijn. Of we daar in slagen? Zeg het maar.
2. Respecteer elkaar en de aarde
Respecteer de aarde, respecteer het leven, en respecteer anderen. Onze gouden regel is dan ook: behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.
3. People first
Onze eigen mensen staan voorop. Pas daarna komen de klanten. Dat klinkt misschien raar, maar eigenlijk is het juist logisch. Want als je klanten écht goed wilt adviseren, moet je zelf goed in je vel zitten. Je moet je thuis voelen, veilig, omringd door collega’s waar je het goed mee kan vinden, in een goede sfeer. Dan komt die tevreden klant vanzelf.
We hebben allerlei ontwikkelingsmogelijkheden en proberen altijd rekening te houden met bijzondere thuissituaties. Waar een wil is, is een weg. De shareholders, die zelf overigens ook bij Viisi werken, komen pas op de laatste plaats. Zij zijn dienstbaar aan onze mensen, aan onze klanten, aan het bedrijf en aan de maatschappij.
4. Radicaal transparant
Elke collega weet hoe de vlag er financieel bij hangt. We weten van elkaar wat we verdienen en wat de status van onze omzet en winst is. We doen niet aan geheimen. Ook voor klanten niet. We geven exact aan wat een advies kost, en we adviseren bijvoorbeeld ook over wat het verduurzamen van je huis je oplevert.
Ook op sociaal vlak zijn we transparant. We delen de tegenslagen in het leven, net als natuurlijk de fijne en gelukkige momenten. Daar delen we vaak ook in bij klanten. Soms wordt een klant mede om die reden later werknemer, of keren mensen terug. Dat beschouwen we als een ultiem compliment.
5. Holacracy
Holacracy (of holacratie): een lastig woord wat je kan plaatsen in het rijtje autocratie, coöperatie en democratie.
In een holacracy staat zelforganisatie centraal: we hebben allemaal rollen en zijn daar zelf verantwoordelijk voor. Wij geloven namelijk dat intrinsiek gemotiveerde mensen het best tot hun recht komen en het gelukkigst zijn als ze zelf beslissingen kunnen maken. Voor nieuwelingen is het wellicht een beetje wennen, maar als je er eenmaal mee werkt is het een zegen.
6. Heb geduld
Wij gaan nooit over 1 nacht ijs, maar dat betekent niet dat we niet volop experimenteren. Als iets niet lukt, wil dat niet zeggen dat we een schuldige zoeken. Of dat we het nooit nog eens kunnen proberen. Soms ben je gewoon te vroeg, of zat je er net naast. Dan verdient het een 2e, en soms zelfs 3e kans.
Dat kost natuurlijk tijd, maar zie het als een wijn die op fles moet rijpen. Als je die te vroeg opentrekt trakteer je jezelf soms op een teleurstelling. Wij zien tijd als een vriend. We hebben en nemen de tijd die nodig is.
7. Homo Ludens
De Homo Economicus is aan vervanging toe. In een snel veranderende wereld die onder de invloed van een pandemie en klimaatverandering veel van zijn oude zekerheden kwijt raakt, is het tijd om oude denkbeelden los te laten en te focussen op de toekomst. Een ander mensbeeld is daarbij van cruciaal belang. Bij Viisi baseren we ons merk daarom liever op de Homo Ludens (de spelende mens) en de Homo Universalis (open-minded, nieuwsgierig en leergierig).
Meer over de Homo Ludens en Universalis
8. The Perfect Storm
Viisi doet het commercieel en financieel goed. We groeien, zoeken nieuwe adviseurs, en hebben inmiddels tal van kantoren geopend. Die groei zien we als een soort perfect storm. Een mooie storm en dus, geen vernietigende. Een storm van duurzame groei. Dat vergt geduld en beleid.
Als klanten ons een cijfer geven van minimaal een 9.2, creëren we een perfect storm in commerciële zin. Die tevreden klanten bevelen namelijk weer nieuwe klanten aan (die perfect bij ons passen).
De 9.2 is een opvallend scherpe lijn: bij een 9.1 bevelen klanten ons niet per se aan, vanaf 9.2 wel. Dat is mooi zou je zeggen. Hoppa, aan de slag om 9.2 of hoger te scoren bij klanten!
Maar zo eenvoudig is het niet, die 9.2 geldt namelijk ook voor onszelf. Hoe blij, tevreden en geïnspireerd zijn wij zelf? En hoe scoren andere stakeholders? Die moeten ook allemaal een 9.2 of hoger scoren! Pas als dat zo is, dan gaat het écht voor de wind (om binnen de beeldspraak te blijven).
Daarom zetten we breed en diep in op maatschappelijke thema’s. We werken bijvoorbeeld samen met circulaire meubelmakers, nodigen mensen uit allerlei vakgebieden uit om ons te inspireren met Talks, en willen iets teruggeven aan de wereld door bomen te planten namens onze crowdfunding-investeerders. We laten van ons horen, en niet alleen in Nederland.
De 9.2 en hoger is een praktisch doel dat je alleen kunt bereiken door te doen.
“Es ist nicht genug zu wissen, man muß auch anwenden. Es ist nicht genug zu wollen, man muß auch tun.” – Johann Wolfgang Goethe