De Ondernemers Boekencast (afl. 57): De winstparadox – Jan Eeckhout
Waarom monsterwinsten van bedrijven ons armer én ontevredener maken
Boekencasters Erno Hannink en Tom van der Lubbe bespreken het boek ‘De winstparadox’ van topeconoom Jan Eeckhout. Wat kunnen ondernemers leren van dit boek?
Over De Winstparadox*
“We hebben de neiging om te geloven dat wanneer het goed gaat met bedrijven, het ook goed gaat met de economie. Maar dat is buiten de ‘marktmacht’ van supersterbedrijven gerekend. Zij potten technologische vooruitgang op, fnuiken zo de concurrentie en houden hun prijzen kunstmatig hoog. In plaats van werk te creëren, verlaagt die enorme winstgevendheid de lonen en decimeert ze banen. Dat is de winstparadox.”
Topeconoom Jan Eeckhout legt uit waarom de monsterwinsten van supersterbedrijven ons armer én ontevredener maken.
Dominante markmacht
Waarom moeten we meer dan duizend euro betalen voor een smartphone die eigenlijk veel minder zou kunnen kosten? Omdat een select gezelschap van megabedrijven zoals Apple of Amazon veel te dominant zijn geworden. Het zijn forten met een slotgracht eromheen, die hun woekerwinsten gebruiken om die kloof alleen maar breder en dieper te maken.
Deze evolutie is funest voor iedereen, met uitzondering van een handvol grootkapitaalbezitters. Op basis van een internationaal geprezen studie toont de auteur aan hoe onze lonen stagneren of zelfs dalen, de prijzen blijven stijgen en kleine bedrijven het moeilijk hebben om te overleven. Als we de balans niet snel herstellen, zal dit onvermijdelijk leiden tot steeds meer maatschappelijke onrust. Alleen een radicale hervorming van het concurrentiebeleid kan ons redden.
Over de auteur*
Jan Eeckhout is een Belgische econoom, sinds 2008 professor aan de Universitat Pompeu Fabra in Barcelona en voorheen hoogleraar aan o.a. University College London, Princeton, University of Pennsylvania en New York University. Over zijn paper over marktmacht werd geschreven in gerenommeerde internationale publicaties als The Economist, Financial Times en The New York Times.
* Bron: Uitgeverij Lannoo
Meer boekencasts van Erno Hannink & Tom van der Lubbe
Op De Ondernemer vind je een overzicht van alle Ondernemers Boekencasts. Erno Hannink is businesscoach bij Decide for Impact en Tom van der Lubbe co-founder van Viisi Hypotheken