Ricardo den Brinker - Viisi Hypotheekadvies

Viisi is een bedrijf met een missie: let’s change the world of finance. En zo’n missie vraagt erom goed uitgedragen te worden. Dat wordt gedaan door een hecht team van 35 Viisionairs, die zich elke dag met hart en ziel inzetten voor de purpose. De komende maanden leren jullie hen beter kennen. Vandaag de beurt aan Ricardo. Als Growth hacker is hij niet alleen van 9 tot 5 bezig met het verzamelen van leads.

Sinds wanneer werk je bij Viisi?

‘Ik ben er op 1 januari 2017 bij gekomen’

Hoe ben je hier terechtgekomen?

‘Via Marc-Peter (red. alias MP). Die ken ik van het bedrijf energievergelijken.nl, wat een startup-project van hem was. Dat was mijn allereerste baan nadat ik was afgestudeerd. We hadden een tijd geen contact gehad en toen belde MP me opeens met de vraag of ik bij Viisi wilde komen werken. Toen ik zag hoe alles eruit zag was ik gelijk heel enthousiast.’

Ricardo den Brinker Viisi Growth

Wist je al veel van de financiële markt toen je hier kwam?

‘Helemaal niks. Letterlijk: helemaal niks. De enige ervaring die ik had is dat ik begin 2016 zelf een huis had gekocht, maar dat was het eigenlijk. Maar daar schoot ik niet zo heel veel mee op.’

Wat is je achtergrond?

‘Ik heb tot 2013 Communicatie gestudeerd, met een specialisatie op het gebied van Digitale media, op de Hogeschool Rotterdam. En vanaf mijn afstuderen heb ik eigenlijk altijd gewerkt als Digital Marketeer. Bij Viisi ben ik vooral actief binnen Growth, waarvoor ik ook de 3-month Growth Hacking Academy bij de Growth Tribe heb gevolgd.’

Wat vind je van Holacracy?

‘Het autonome aspect van Holacracy is heel fijn. Ik hoef niet altijd alles te vragen aan iemand die een stapje hoger staat dan ik. Ook de overzichtelijkheid vind ik prettig en in meetings is het fijn dat je wanneer je een meeting verlaat een stap vooruit hebt gezet. Je verspilt nooit tijd in een vergadering en het is altijd interessant en goed om andermans spanningen te horen. Je eigen spanningen komen altijd aan bod. Daarnaast geven rollen met accountabilities je veel houvast in het doen van je dagelijkse werk. In een traditionele organisatie wordt er vaak met de verantwoordelijkheden geschoven. In deze structuur kun je rollen teruggeven als die je niet bevallen. En het coolste is nog: je bepaalt zelf de invulling en de inhoud en het belang van je rol.’

Wat betekent de cultuur binnen Viisi voor jou?

‘Bij cultuur denk ik als eerste aan mensen. Mijn collega’s. En die vind ik allemaal echt heel prettig, ook buiten werk. We borrelen regelmatig en gaan elk jaar met een grote groep op wintersport. Iedereen binnen Viisi staat gelijk aan elkaar. De studenten die bij ons in de Happiness Factory werken doen ook gewoon mee en staan ook niet onder andere mensen. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Elke dag heb ik het idee dat we samen ergens naartoe werken en iedereen is gemotiveerd. Dat is heel aanstekelijk en het motiveert mij zelf ook enorm.’

Wat zijn je doelen voor de komende periode?

‘Ik heb altijd een persoonlijk doel en dat is dat ik aan het eind van een jaar terug moet kijken op de mooie dingen die ik samen met anderen heb gedaan. En daarmee bedoel ik ook met mede-Viisionairs en klanten van Viisi. Ik wil elk jaar projecten doen die een positieve impact hebben en mensen blij maken. Verder voel ik me verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leads. Dat laat ik nooit los, ook niet als ik thuis ben. Mijn persoonlijke doel is ook dat we die leads gaan halen. Ook wil ik zoveel mogelijk tijd met mijn kindjes en mijn vriendin besteden.’

Wat doet Viisi anders dan andere bedrijven, volgens jou?

‘Oprecht alles, denk ik. Ik moet wel even een kanttekening plaatsen dat ik alleen actief ben geweest in kleine bedrijven en daar hoefden ze eigenlijk nog niet na te denken over structuur. Ik heb altijd meegemaakt dat als er projecten kwamen, iedereen naar elkaar keek van: “ga jij dit doen, ga ik dit doen?” Bij Viisi leer ik veel meer omdat het is gericht op zelfontwikkeling. We lezen veel boeken, maar ook door met collega’s te praten en door te ervaren hoe dingen hier gaan en hoe mensen over bepaalde onderwerpen denken. Dat vind ik heel interessant.

Natuurlijk komt dat onder andere door Holacracy en de People First-gedachte. Dat werkt heel fijn en is heel goed voor klanten. Als “werknemer” ben je hierdoor namelijk intrinsiek gemotiveerd en wil daardoor het beste voor collega’s en klanten. En dat is supermooi. We kijken een stuk verder dan winst en omzet. Dat is in elk bedrijf een onderdeel, maar ik denk dat bij veel andere bedrijven de focus daarop groter is dan bij ons. Wij willen écht positieve impact maken op de markt en dat is megainteressant. In plaats van dat we dit alleen zeggen en schrijven, zijn we er ook naar op weg. Daar draag ik echt graag aan bij en ben daar ook trots op.’

Wat doe je graag als je niet bij Viisi werkt?

‘Thuis zijn. Dan maakt het niet eens uit wat ik doe, zolang ik maar de mensen om me heen heb waar ik om geef. Verder ben ik snowboardfan en voetbal ik echt heel erg graag. Als het dinsdag is kijk ik ernaar uit om op maandag weer te voetballen. En ik hou (wie niet?) van uiteten gaan. De laatste tijd ben ik veel meer aan het letten op wat ik nou precies eet en drink en wat het voor impact heeft op de wereld en op dieren. Ik ben nog geen vegetariër, want daar ben ik niet gedisciplineerd genoeg voor. Maar ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten. Één of twee keer per week vlees eten is meer dan genoeg.’

Gaat de purpose van Viisi buiten werktijd voor jou ook door?

‘Als ik met iemand praat over Viisi, is de derde vraag die ik krijg “Heb je het opgericht?” gewoon omdat ik er altijd zo positief over ben. Maar buiten werktijd ben ik zeker niet bewust met de financiële wereld bezig. Het stukje duurzaamheid ben ik heel erg op gaan letten sinds ik hier werk en dat is de eerste stap in die richting. Maar op zaterdag check ik echt nog wel de leads, uit pure nieuwsgierigheid natuurlijk.’