Notariskosten hypotheek: waarop moet je rekenen?
Heb jij je droomhuis gevonden? Dan heb je je vast al verdiept in hoeveel hypotheek je kunt krijgen en wat de kosten koper zijn. Maar weet je ook al op welke kosten je moet rekenen bij de notaris? Wij zetten op een rij welke notariskosten je bij het kopen van een huis kunt verwachten.
Alles over notariskosten:
Check de tarieven van de notaris
Je ontkomt er niet aan als je een huis koopt: de notariskosten. De notaris is de enige die bevoegd is om het eigendom van een woning en het afsluiten van een hypotheek rechtsgeldig vast te leggen. De kosten van deze notarisdiensten kunnen echter sterk verschillen.
Het is dus handig om verschillende tarieven te vergelijken en offertes op te vragen. Vraag hierbij altijd om een gespecificeerde offerte, zodat je precies kan inzien wat je krijgt en welk bedrag je daarvoor betaalt.
Wil je bijvoorbeeld ook een samenlevingsovereenkomst laten opstellen? Geef dat dan al aan bij het opvragen van de offerte!
Tip: vraag je hypotheekadviseur om notaristips. Die weet vaak waar de tarieven gunstig zijn voor de dienst die jij nodig hebt én of de dienstverlening goed is.
Notaris bij nieuwbouw
Ga je voor een nieuwbouwwoning? Dan kun je in sommige gevallen de notaris niet zelf kiezen, maar krijg je een zogenaamde projectnotaris toegewezen. Zo’n projectnotaris weet alles over ‘jouw’ nieuwbouwproject, waardoor je notariszaken zo soepel mogelijk verlopen.
Het is in theorie wel mogelijk om in dit geval een andere notaris te kiezen voor de hypotheekakte, maar dit raden we af. De leveringsakte en de hypotheekakte moeten namelijk op hetzelfde moment ondertekend worden. Door voor 2 verschillende notarissen te kiezen wordt dit lastig en betaal je vaak alleen maar extra kosten.
Veelvoorkomende notariskosten
Hieronder vind je de notariskosten die je in de meeste gevallen kunt verwachten.
1. Leveringsakte: € 600 – € 1.000
De leveringsakte is het document waarmee de woning officieel wordt geleverd en op jouw naam komt te staan. In de leveringsakte staan ook de voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd.
Als je een bestaande woning koopt, moet je de leveringsakte uit eigen zak betalen. Bij een nieuwbouwwoning betaalt de verkoper meestal de leveringsakte.
2. Hypotheekakte: € 600 – € 1.000
Met de hypotheekakte wordt de hypotheekofferte van de geldverstrekker officieel ondertekend. Het huis waarvan je zojuist eigenaar bent geworden wordt hiermee bezwaard met een hypotheek. Als koper heb je vanaf dit moment dus een hypothecaire lening op je naam staan.
Je legt hiermee ook vast dat de geldverstrekker het huis als onderpand krijgt, tot de lening is afbetaald. De geldverstrekker mag het huis dus verkopen als je je lening niet kan terugbetalen.
3. Samenlevingsovereenkomst (indien nodig): € 300 – € 600
Koop je een huis samen met je partner? En ben je niet getrouwd en heb je geen geregistreerd partnerschap? Dan is het handig om ook een samenlevingscontract te laten opstellen. Hierin leg je alles vast over jullie gezamenlijke bezittingen, vermogen, en jullie lastenverdeling. Je kunt er ook voor kiezen om een verblijvingsbeding in de overeenkomst op te nemen.
Ook dit doet de notaris voor je. Laat je door hem of haar goed adviseren over de inhoud van het samenlevingscontract en eventueel testament(en).
Om te laten vastleggen wat er allemaal in de samenlevingsovereenkomst komt te staan, maak je meestal nog een aparte afspraak met de notaris. Op basis van dit gesprek stelt de notaris het uiteindelijke samenlevingscontract op. Je ondertekent deze vaak samen met de hypotheekakte en leveringsakte.
4. Testament: € 200 – 500 per testament
Het kan handig zijn om hiernaast ook een testament vast te leggen, om bijvoorbeeld zaken over je privévermogen in op te nemen. Het is hierbij goed om te weten dat een testament voor 2 personen vaak goedkoper is, en je kunt het direct samen met je samenlevingscontract regelen. Overleg met je notaris of dit nodig is in jouw situatie.
5. Inschrijfkosten Kadaster: € 75 – € 150
De overdracht van het huis is pas afgerond als de notaris een afschrift van de leveringsakte en hypotheekakte inschrijft bij Kadaster en de openbare registers. Je betaalt je notaris dus ook voor deze dienst. Check van tevoren goed of deze kosten bij de prijs van de aktes zijn inbegrepen, of apart berekend worden.
6. Hypotheekakte overbruggingskrediet: ca. € 200
Sluit je ook een overbruggingshypotheek af, dan rekent de notaris hier extra voor. Voor een overbruggingshypotheek moet namelijk een extra hypotheekakte worden opgemaakt.
Overige kosten die je via de notaris overmaakt
De kosten voor de bovenstaande diensten gaan naar de notaris, als betaling voor de uitgevoerde diensten. Maar als koper moet je meer naar de notaris overmaken voor het overdrachtsmoment. De notaris maakt deze bedragen dan namens jou over naar derde partijen. Dit zijn in de meeste gevallen:
1. Waarborgsom (aanbetaling)
Vóór de overdracht bij de notaris maak je de zogenaamde waarborgsom over. De verkoper vraagt vaak 10% van de koopsom als aanbetaling op de koopsom. Dit kun je zelf overmaken via de notaris, indien je daarvoor genoeg eigen geld hebt. Financier je de hele koopsom in je hypotheek? Dan krijg je de waarborgsom (na verrekening met de andere kosten) na de overdracht weer terug.
Een andere optie is een bankgarantie stellen: hiermee belooft een geldverstrekker dat de verkoper indien nodig de waarborgsom uitbetaald krijgt. De bankgarantie kost je meestal 1% van de waarborgsom.
Goed om te weten: indien de notaris een zogenaamde negatieve rente moet betalen over de waarborgsom diens rekening, dan worden ook deze kosten aan jou doorberekend.
2. Verrekeningen lasten, heffingen, etc.
De vorige eigenaar van de woning heeft vaak al voor een heel kalenderjaar betaald voor de gemeentelijke belastingen, heffingen en eventuele kosten van de VvE. Als koper neem je deze lasten over vanaf het moment van overdracht.
3. Overdrachtsbelasting
Bij de koop van een huis moet je ook overdrachtsbelasting betalen (tenzij je in aanmerking komt voor de startersvrijstelling). Deze belasting bedraagt 2% van de koopsom als het gaat om de aankoop van een eigen woning. Via de notaris wordt dit bedrag naar de Belastingdienst overgemaakt.
4. NHG
Koop je een huis met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Dat kost je eenmalig 0,60% (in 2024) van je totale hypotheekbedrag. Dit wordt ook wel de NHG-borgtochtprovisie genoemd. Ook dit bedrag betaal je via de notaris
5. Taxatie-, advies-, en makelaarskosten
In overleg met de notaris kun je ook de taxatiekosten, de eventuele hypotheekadvieskosten en kosten voor de aankoopmakelaar via de notaris betalen. De meeste kopers maken dit echter zelf over naar de genoemde partijen.
6. Tolk (indien nodig): € 200 – 300
Is Nederlands niet je eerste taal? Als jij of je partner het Nederlands onvoldoende beheert om de materie bij de notaris te begrijpen, is het verplicht om een tolk in te zetten. Zo kan achteraf nooit worden geclaimd dat een van de partijen niet goed op de hoogte was van de afspraken.
Download onze whitepaper 'Kosten woning kopen'
Alle informatie die je nodig hebt, verpakt in één whitepaper. Vul je gegevens in en download gratis onze whitepaper ‘Kosten woning kopen’.
Notariskosten bij hypotheek oversluiten: € 800 - €1200
Ook als je je hypotheek wilt oversluiten heb je een notaris nodig. Bij het oversluiten van een hypotheek kan je rekenen op de volgende kostenposten bij de notaris:
- Het opstellen van een nieuwe hypotheekakte
- Aanpassingen in het Kadaster
Welke notariskosten zijn aftrekbaar?
Een deel van de hierboven genoemde notariskosten is eenmalig aftrekbaar bij je aangifte inkomstenbelasting. Lees hier meer over eenmalig aftrekbare kosten bij aangaan, oversluiten of verhogen van een hypotheek.
Hoe zit het met de notariskosten in jouw situatie?
Elke koop en elke oversluitsituatie is anders. Het is daarom altijd verstandig om eerst met je hypotheekadviseur te checken wat moet laten vastleggen bij de notaris. Zo weet je precies wat je moet vragen als je offertes bij verschillende notarissen opvraagt.