Nog maar één op de vijf Nederlandse starters verwacht in de komende twaalf maanden hun eerste huis te kopen. Een kwartaal geleden gold dit nog voor een kwart van hen.

Viisi startersbarometer Q1 2023

Na twee opeenvolgende kwartalen van groeiend optimisme is het verwachtingscijfer daarmee weer terug op het niveau van een halfjaar geleden. Dit blijkt uit de Startersbarometer Q1 2023 van Viisi Hypotheken, een periodiek onderzoek, onder 1.004 Nederlanders tussen de 22 en 35 jaar oud zonder koopwoning, uitgevoerd door Panelwizard.

Slechts 23 procent van alle ondervraagden denkt dat hun positie op de woningmarkt dit kwartaal verbetert. Drie maanden geleden bedroeg dit nog een derde van alle Nederlandse starters.

Vergeleken bij Q4 2022 daalde het verwachtingscijfer het hardst onder twintigers, van 23 naar zeventien procent. Maar ook het vertrouwen van oudere starters in de woningmarkt nam af, van 26 procent in het laatste kwartaal van 2022 naar 23 procent nu.

Starters blijven wel kopen

“Na de eerste, voor starters vaak hoopvolle berichten over lagere woningprijzen en een minder overspannen woningmarkt, lijkt er vooralsnog weinig veranderd”, zegt Hergen Dutrieux, medeoprichter van Viisi Hypotheken. “Het beeld dat starters niet terecht kunnen op de huizenmarkt klopt echter niet. Zo is hun aandeel in het totaal aantal woningaankopen al twee jaar stabiel op bijna veertig procent. Starters kopen dus wel woningen, maar het aandeel van hen dat wil kopen en niet slaagt, is groter.”

Hergen Dutrieux

Hergen Dutrieux, co-founder Viisi Hypotheken

Hypotheekrente

De sterk opgelopen hypotheekrente lijkt de belangrijkste aanleiding voor het dalend optimisme onder Nederlandse starters. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle ondervraagden hierom zelfs bewust afziet van hun koopwens.

Erg opvallend is hierbij het verschil tussen jonge (52 procent) en oudere starters (58 procent). Die hoge rentestanden raken vooral de leencapaciteit van starters, omdat zij niet zoals doorstromers hun hypotheek met lage rente kunnen meenemen. Maar liefst 74 procent van alle starters zegt daarom niet het hypotheekbedrag te kunnen lenen dat aansluit bij hun woonwensen. Als een direct gevolg hiervan wacht driekwart van hen het liefst met een eventuele aankoop tot de huizenprijzen verder zijn gedaald.

Voor niet minder dan één op de drie ondervraagden moet deze daling ten minste twintig procent bedragen, voordat zij in actie komen. Dutrieux: “Ondanks de gestegen hypotheekrente zijn nog altijd veel starters op zoek naar een eerste woning. Dat komt voornamelijk doordat duur huren voor velen niet een aantrekkelijk alternatief is. Zonder een vooruitzicht op significante rentedalingen en met het vastlopen van de bouwplannen van Minister de Jonge voor meer betaalbare huur- en koopwoningen, verwacht ik niet dat er op korte termijn veel zal veranderen voor starters.”

Eisen bijstellen

Naast het tijdelijk uitstellen van de koopwens, kan ook het bijstellen van specifieke wooneisen een oplossing zijn om als starter een eigen woning te bemachtigen. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 51 procent van alle ondervraagden bereid is een huis te kopen dat niet aan al hun woonwensen voldoet.

Als een gevolg hiervan noemt 83 procent een eigen woning op dit moment zelfs onbereikbaar. Dutrieux: “In de afgelopen maanden kwamen er bij ons relatief veel starters langs om advies in te winnen. Het merendeel wil weten of ze momenteel beter kunnen kopen of wachten. In de twaalf jaar sinds onze oprichting hebben we diezelfde vraag al duizenden keren gehad. Of het tien, vijf of één jaar geleden is, ons antwoord is altijd hetzelfde. Wanneer je wacht op het beste moment, dan koop je waarschijnlijk nooit.”

Bekijk alle infographics

Over Viisi Hypotheken

Viisi Hypotheken is gespecialiseerd in onafhankelijk hypotheekadvies en begeleidt met name starters en (young) professionals bij de aankoop van de eerste of volgende woning. Alle adviseurs zijn academisch opgeleid. Viisi Hypotheken is een bedrijf met een duidelijke missie: let’s change finance. Het bedrijf heeft een zogenaamde #peoplefirst strategie, wat betekent dat eigen medewerkers op de eerste plaats komen, daarna komen de klanten en dan pas de aandeelhouders.