Wending naar welzijn in werk
Online masterclass
In de online masterclass ‘Wending in welzijn naar werk‘ leggen Auping, Royal Lemkes, Van Wijhe en Viisi Hypotheken uit hoe zij de mens op het werk centraal stellen. De bedrijven geven daar elk weer net een andere invulling aan.
De masterclass is een initiatief van MVO Nederland in samenwerking met de universiteiten van Amsterdam en Maastricht. Een medewerker in bloei is onlosmakelijk verbonden met een organisatie in bloei: zowel financieel, economisch, sociaal, maatschappelijk en ecologisch. Maar hoe stel je het welzijn van je werknemer centraal? Hoe komen zij tot bloei? Daar ging deze masterclass over,
In de masterclass leer je het volgende:
- Hoe alle vier de bedrijven op adequate wijze inspelen op behoeftes en belangen van medewerkers. Zij doen dat op de zes verschillende dimensies van het Welzijnsweb (voor uitleg, zie de video van de masterclass onder dit bericht). Daarbij ligt bij de één meer focus op persoonlijke en bij de ander op organisatorische dimensies.
- Hoe de organisaties samenhang zien tussen medewerkerswelzijn en zaken die voor organisaties van belang zijn – zoals consumententevredenheid, kwaliteit van de dienstverlening en productiviteit.
- Dat het loont om je medewerkers centraal te stellen, want medewerkerstevredenheid lijdt tot klanttevredenheid. En dat zie je uiteindelijk ook terug in je winst.
- Dat de vier organisaties enorm trots zijn op het samen doorstaan van de corona-crisis. Ze blijven energie en verbinding in de toekomst centraal stellen in hun organisatie.
Over het onderzoek ‘Wending naar welzijn in werk’
Prof. dr. Harry Hummels en dr. Wieteke Conen deden naar welzijn op het werk bij Auping, Royal Lemkes, Van Wijhe en Viisi. Dit onderzoek heet ‘Wending naar welzijn in werk; een onderzoek naar agape en arbeid in bedrijven‘ en is online kostenloos te raadplegen. Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation.
Conen tijdens de masterclass: “Agape, gaat er in de kern over dat je de ander centraal staat. Elke medewerker is een uniek persoon. Het is belangrijk om te luisteren naar medewerkers en deze feedback mee te nemen in zowel het beleid als de acties. Zo ontstaat welzijn op het werk.”